Duurzaam Oosterhout Week zwaait Rob en Ralph uit: ‘Wie wil niet van de aarde een mooiere plek maken?’

Ben jij een Oosterhouter met een groen hart? Rob van Buitenen en Ralph de Jong stoppen na de komende, elfde editie als vrijwilliger bij de Duurzaam Oosterhout Week. Samen met Coby Kazenbroot blikken ze terug én vooruit, met als eerstvolgende uitdaging het werven van nieuwe vrijwilligers.

‘We moeten zuinig zijn op Moeder Aarde’, ‘we zijn onze aarde aan het opeten’ en ‘je kunt niet onder het belang van dit thema uit’. Het zijn de uitspraken van respectievelijk Coby, Rob en Ralph, de vrijwilligers achter de Duurzaam Oosterhout Week.

Rob en Ralph trekken de deur na de komende editie achter zich dicht. Het is mooi geweest. Rob: "Ik heb dit elf jaar gedaan. Het is op dit moment lastig te combineren met mijn drukke dagelijkse baan. Daarnaast kan een frisse wind goed zijn voor de organisatie. Dat hebben we drie jaar geleden al meegemaakt toen we van de gemeente op ons verzoek Duncan Buisman als nieuwe projectleider kregen." Ook voor Ralph is een druk privéleven de voornaamste reden om te stoppen. "Daarnaast vond ik dit een goed moment, aangezien Rob ook stopt.”

De eerste
We spoelen elf jaar terug in de tijd. Op dezelfde dag ontstonden twee initiatieven om duurzaamheid naar de Oosterhouter te brengen. Coby: "Els Wolterbeek had het idee om lokale voortrekkers een podium te bieden. Ik vind plannen en organiseren leuk en breng graag mensen bij elkaar. We begonnen met een paar kraampjes op de Heuvel. Later zijn we verhuisd naar een overdekte plek, het HEMA-plein in Arendshof. Daar konden we veel voorbijgangers aanspreken." Ze herinnert zich nog goed hoe die reageerden. "Je zag ze denken: duurzaamheid?! Waar heeft die vrouw het over?”

Tegelijkertijd organiseerde Rob met Oosterhout Nieuwe Energie, gemeente Oosterhout, Theek5, Theater de Bussel en de Rabobank een energiemarkt in theater De Bussel. De organisaties sloegen de handen ineen. “We gingen aan de slag zonder dichtgetimmerd plan, maar met veel energie. We begonnen met één dag, maar na een aantal jaar werd het een week met steeds meer activiteiten. Denk aan een film op een bijzondere locatie zoals zuivelboerderij De Driehoek en een voorstelling in De Bussel van André Kuipers”, vertelt Rob. "Alles wat ons goed leek, kreeg een plekje, zoals een ondernemersevent, een modeshow met tweedehands kleding, een duurzame huizenroute en talloze exposities.

Uitdagende doelgroep
Na de versterking door projectleider Duncan bleven de drie vrijwilligers meedenken over de invulling van de week, maar richtten ze zich vooral op het zaterdagse duurzaamheidsfestijn: een dag vol activiteiten in winkelcentrum Arendshof. "Het is een uitdaging om mensen naar de stad te trekken, met name de groep van 30 tot 50 jaar. Zij bestellen alles online. We proberen hen te lokken door het festijn aan te kleden met bijvoorbeeld een dj en mascotte", vertelt Coby.

Die mascotte is vooral leuk voor de kinderen. En die zijn dan weer een belangrijke doelgroep als beslissers van de toekomst, legt Rob uit. "Daarom was het treintje van vorig jaar zo'n perfecte aanvulling." Coby: "Het VVV-treintje reed een route, terwijl iemand het boek Koos de Koala voorlas. Koos raakt in dat verhaal zijn huis kwijt door de ontbossing. Onderweg deden de kinderen opdrachten." Dat treintje rijdt echter op diesel. "We wilden een duurzaam alternatief. Een elektrisch treintje was veel te duur. Ik zag bij een ander evenement in Oosterhout een paard met wagen en sprak toen de eigenaar aan. Daardoor hebben we voor dit jaar een huifkar”, vertelt Coby.

Het blijft de grootste uitdaging om mensen op een positieve manier te enthousiasmeren, legt ze uit. "Ik heb de neiging om mensen met een opgeheven vingertje te benaderen, hen te wijzen op de problemen en dat ze meer moeten doen, maar dat werkt niet." Wat dan wel? Rob: "De mensen die al zonnepanelen op het dak hebben liggen en een warmtepomp hebben aangeschaft kun je begeleiden naar een volgende stap in het verduurzamen van hun woning. Het gaat echter vooral om de groep die nog niet zo met het onderwerp bezig is. Deze wil je bereiken via verschillende kanalen door bewustwording en beleving.”

Kippenvel bij Kuipers
De voldoening voor al hun werk halen de vrijwilligers uit de reacties die ze krijgen. "Zo’n fantastische voorstelling van André Kuipers, waarbij 450 mensen aan zijn lippen hangen. Daar krijg ik kippenvel van. De film op locatie waarbij iedereen doodstil kijkt naar een film die je echt aan het denken zet. We hebben zoveel van dit soort mooie momenten gehad. Het is alleen lastig om te bepalen of de werkelijke, benodigde gedragsverandering  gerealiseerd wordt”, vertelt Rob. Coby: "Op de energiemarkt van vorig jaar stond een man met een bedrijf voor thuisbatterijen. Die zat aan het einde van de dag helemaal te glimmen, omdat hij vijftien serieuze klantafspraken had gemaakt. Dat is ook impact."

Samen iets goeds voor elkaar krijgen, daar deden Rob, Ralph en Coby het al die jaren voor. Een nieuwe uitdaging dient zich aan: opvolgers zoeken die vanaf komend jaar samen met Coby de schouders zetten onder de organisatie. Rob doet een hartstochtelijke oproep om mensen aan te sporen. "Ik ben ervan overtuigd dat er meer Oosterhouters zijn die de aarde beter achter willen laten. Ben jij zo iemand? Stap dan vooral in!”




« Vorige | Terug | Volgende »
 

Deze website gebruikt cookies

Dit doen wij voor statistische doeleinden, en om uw ervaring op deze website te verbeteren.

Graag vragen wij uw akkoord om dit te mogen blijven doen.
Voor meer informatie kunt u eerst onze cookie uitleg pagina bekijken!