“Ik heb het Talentenlab, ingevuld door ONE op De Westhoek voor groep 3-4, als zeer positief ervaren. De voorbereidingen waren uitstekend. Na de eerste sessie hebben jullie het niveau aangepast, wat nodig was: voor groep 3 was het best moeilijk. De vrijwilligers waren zeer betrokken bij de kinderen, en het was erg leuk dat jullie allerlei materialen meebrachten — daar houden kinderen van. Het was absoluut een goed Talentenlab, maar voor groep 3 misschien nog wat te moeilijk. Zij kunnen nog niet zo goed lezen. Jullie inzet was geweldig.”
“Van ‘Black-out’ naar ‘Wake-up’! Een mooi, actief en praktisch project rondom duurzaamheidsbewustwording op het Mgr. Frencken College in Oosterhout. Het sloot mooi aan op thema’s als systeemdenken en de afhankelijkheid van de mens van de natuur en moeder aarde. Mooi dat de Oosterhout Academie daaraan een kleine bijdrage mocht leveren.”
“Het bezoek van de leerlingen van het Frencken College aan de Voedseltuin was voor alle partijen een inspirerende gebeurtenis. Voor ons leverde het een aantal veelbekeken TikTok-filmpjes op, en voor de jongeren een inkijkje in een bijzonder project. Ze ontdekten wat er allemaal kan ontstaan door het noeste werk van een handvol vrijwilligers. Daarnaast leerden ze hoe uitdagend het is om ‘off the grid’ te leven en dat dit nog lang niet vanzelfsprekend is.”
“Op 26 mei verzorgde ik samen met een collega-energiecoach van ONE een dag over duurzaamheid op het Hanze College. Het was een interessante dag waarop we goed konden zien hoe de leerlingen met het onderwerp omgingen. Het begin was nog wat stroef, maar het werken met de BYOR werd enthousiast opgepakt. De terugkoppeling met docent Rob de Jong was bovendien zeer waardevol en leverde ons nuttige feedback op.”
“Tijdens onze Duurzaamheidsdag verzorgde ONE een inspirerende en interactieve workshop voor onze leerlingen. De workshop stond volledig in het teken van energie en innovatie. Leerlingen gingen zelf aan de slag met het opwekken en omzetten van energie, mochten letterlijk ‘energie happen’, en bouwden daarna hun eigen robot. De reacties waren enthousiast en het werd door de leerlingen als leerzaam en waardevol ervaren. Het programma sloot perfect aan bij hun belevingswereld en maakte een abstract onderwerp als energie tastbaar en leuk.”
“Ik ben zeer tevreden over de organisatie en uitvoering van de energiescan. De communicatie en planning waren helder en duidelijk. De leerlingen hebben veel ervaren en hier zichtbaar van geleerd. Ook de duurzaamheidsdag was een waardevol initiatief. De begeleiders van ONE waren enthousiast en professioneel. Ondanks dat zij niet uit het onderwijs kwamen, begeleidden zij de activiteiten op een goede manier. Bovendien stonden ze open voor feedback, zowel tijdens als na afloop van de dag — mijn complimenten daarvoor.”
“Via onze coördinator Groep Groen (duurzaamheid op het Frencken) kwam ik in contact met ONE Oosterhout. Samen hebben we ideeën uitgewisseld voor een nieuw project binnen het vak O&O. Daaruit ontstond ‘Black-out, wat nu!’: een project waarin leerlingen de opdracht kregen om te overleven op een fictief, onbewoond eiland voor de kust van Nederland. Ze onderzochten hoe je zelfvoorzienend kunt leven, en presenteerden hun ontwerp in een poster en maquette.
ONE verzorgde de introductielezing, coördineerde het bezoek aan de Voedseltuin en gaf een workshop met de BYOR-robot in relatie tot duurzame energie. Het was een mooie en waardevolle samenwerking.”